براساس گزارشي كه توسط وب‌سايت The Verge منتشر شده، گوگل در حال راه‌اندازي يك سرويس پيام‌رسان اندرويدي ساده (مشابه مسنجر فيسبوك و iMassage اپل) به نام «چت» است و اين آخرين تلاش غول‌ تكنولوژي براي ساده‌سازي پيام رساني در اندرويد است؛

استاندارد RCS يا سرويس‌هاي ارتباطي غني جايگزيني براي سيستم‌هاي كهنه‌كار اس‌ام‌اس و ام‌ام‌اس خواهد بود؛

سرويس چت، مبتني بر استاندارد RCS است و گوگل اپراتور‌هاي همراه و سازندگان گوشي‌هاي هوشمند را براي پشتيباني از اين سرويس تحت فشار قرار داده است. چت اپليكيشن جديدي نيست بلكه سرويس ارتقاء يافته‌ي پيام‌رسان اندرويد است و به طور خودكار در پيام‌رسان‌هاي اندرويد فعال مي‌شود؛

اين سرويس كه جايگزيني براي اس‌ام‌اس است ويژگي‌هايي همچون گزارش خوانده شدن پيام، مشاهده‌ي وضعيت نوشتن ديگران، ويديوها و تصاوير با وضوح كامل و پيام‌رساني گروهي را اضافه كرده است.

طبق استاندارد جديد گوگل، پيام‌رسان چت از اينترنت تلفن استفاده مي‌كند؛ مانند iMassage اپل زماني‌كه كاربر چت پيامي را ارسال مي‌كند اگر گيرنده، برنامه‌ي چت را باشته باشد با استفاده از داده‌هاي اينترنت پيام را دريافت مي‌كند و اگر اين اپليكيشن را نداشته باشد پيام چت به اس‌ام‌اس يا ام‌ام‌اس تبديل شده و از ميزان اعتبار پولي شما كسر مي‌شود.

اما برخلاف آي‌مسيج يا سيگنال، چت هيچگونه رمزنگاري ندارد و شما پيام خود را بصورت باز و رمزنگاري‌نشده ارسال مي‌كنيد. يعني پيام‌ها در سرور نگهداري مي‌شوند و امكان دسترسي به آن‌ها وجود دارد.

چت كه توسط شركت گوگل درحال توسعه است جايگزيني براي پيام‌رسان‌هاي متعدد اندرويدي مانند گوگل پلاس، هنگ‌اوت، Allo، Duo و پيام‌رسان اندرويد است. البته سرويس Allo متوقف خواهد شد و گوگل تمركز خود را روي چت خواهد گذاشت.

سرويس RCS اخيرا توسط گوگل مورد حمايت قرار گرفته و گوگل به همراه مايكروسافت و ۵۵ اپراتور همراه و ۱۱ كمپاني توليدكننده قصد دارد آن را به استانداردي جهاني تبديل كند؛

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده تا كنون تنها ويندوز و اندرويد از پيام‌رسان چت پشتيباني مي‌كنند و مشخص نيست كه آيا اپل از چت پشتيباني خواهد كرد يا خير.