چهار دروغ بزرگ اپل

سايت خوب گيزميز

چهار دروغ بزرگ اپل

شركت اپل برخي از بهترين گجت‌هاي جهان را توليد مي‌كند؛ اما زماني كه در محصولات خود با مشكلي مواجه مي‌شود،به نحوي آن را به‌عنوان يكي از ويژگي‌هاي محصول نمايش مي‌دهد.

 

استيو جابز، بنيان‌گذار اپل، به‌منظور متقاعد كردن خريداران و پذيرفتن مشكلات آيفون از شيوه‌ي نادرست «تحريف واقعيت» استفاده مي‌كرد؛ طوري كه خريداران تصور مي‌كردند ايراد گوشي‌ آن‌ها، در حقيقت ايراد نيست و از مزاياي آن به‌حساب مي‌آيد؛ اما پس از مرگ استيو جابز، اپل در شرايط ديگري قرار گرفته است. امروزه با افزايش رقابت بين كمپاني‌ها و توسعه‌ي دانش فناوري كاربران و تأثيرگذاري رسانه‌ها در افشاي حقايق، ديگر نمي‌توان از شيوه‌ي تحريف واقعيت همانند گذشته استفاده كرد؛ از اين‌رو انتقادات خريداران محصولات اپل نسبت به گذشته نمود بيشتري پيدا كرده است. البته ممكن بود در صورت زنده بودن استيو جابز فقيد، اپل راهي براي اين مشكل نيز پيدا كند.

در اين مقاله به برخي از اين مشكلات نگاهي مي‌اندازيم و مي‌بينيم كه اپل اين مشكلات را چگونه توجيه كرده است:

۱. اپل سرعت پايين آيفون‌هاي قديمي را به‌عنوان يك ويژگي به خريداران تحميل مي‌كرد

اخيرا بحث بر سر اين است كه شركت اپل به خاطر نقص باتري آيفون‌هاي قديمي، مجبور به كاهش سرعت اين گوشي‌ها بوده است. هدف از اين كاهش سرعت، حفظ عملكرد باتري آيفون‌هاي قديمي است؛ اما اپل هرگز كاربران را از اين موضوع مطلع نساخت.

اين نقص آيفون كاربران را مجبور مي‌كند گوشي‌ قديمي خود را ارتقاء دهند و با جايگزيني باتري اين مشكل را حل كنند. قسمت بد ماجرا اين است كه اپل پس از انتشار شواهدي درباره‌ي اين موضوع در فضاي مجازي، به اين ترفند اعتراف كرد.

پاسخ اپل به اين موضوع چه بود؟ آن‌ها ادعا كردند كه اين ويژگي در آيفون‌هاي قديمي به‌منظور صرفه‌جويي در عمر باتري آيفون‌ها عرضه شده است.

بعد از يك جدال طولاني، سرانجام شركت اپل تصميم گرفت باتري‌هاي قديمي را با قيمتي ارزان‌تر با باتري‌ جديد تعويض كند و به‌زودي براي رفع اين مشكل بزرگ يك به‌روز‌رساني براي كاربران ارائه دهد. شما چه فكر مي‌كنيد؟ آيا اين يك ويژگي به‌حساب مي‌آيد؟

۲. آنتن‌دهي به شيوه‌ي جديد؛ مشكل از نحوه‌ي در دست گرفتن گوشي توسط كاربران است

آيفون ۴ با يك طراحي كاملا جديد و يك آنتن خارجي كه در اطراف گوشي به‌صورت نوارهاي فولادي پيچيده شده بود، عرضه شد. اين ويژگي آيفون ۴ در بسياري از موارد باعث سهولت در برقراري ارتباط مي‌شد؛ اما اگر كاربر هنگام صحبت كردن، اين نوارهاي فولادي را با دست خود مي‌پوشاند، برقراري ارتباط با مشكل مواجه مي‌شد.

البته اين نوع طراحي آيفون ۴ باعث كاهش فروش آن نشد؛ اما در نوع خود اشتباه بزرگي در طراحي اين گوشي بود. اپل مي‌توانست اين اشتباه را بلافاصله بپذيرد؛ اما متأسفانه به‌جاي پذيرش اشتباه، پاسخ اين شركت نااميد‌كننده بود. حتي استيو جابز خود در پاسخ به يكي از خريداران گفت: «گوشي را طور ديگري در دست بگير.»

در نهايت اپل با انتشار بيانيه‌اي به كاربران خود اعلام كرد كه با دست گوشه‌ي پايين سمت چپ گوشي را نپوشانند و همچنين از محافظ بامپر استفاده نكنند.

عبارت «شما آن را اشتباه در دست مي‌گيريد» در نهايت تبديل به مثال بارزي از تلاش اپل براي شانه خالي كردن از زير بار اين مشكل تبديل شد.

به‌تدريج، اپل و جابز اعلام كردند آن‌ها در بخشي از طراحي اين محصول اشتباه كرده‌اند. اپل حتي براي جبران اشتباه خود محافظ بامپر رايگان را به كاربران آيفون ۴ پيشنهاد داد. در نسل بعد، طراحي آيفون ۴ اس دست‌نخورده باقي ماند؛ اما كاربران توانستند اين گوشي را هر طور كه دوست داشتند در دست بگيرند و همچنان آنتن‌دهي خوبي داشته باشند.

۳. اپل مي‌داند كه USB-C بهتر از كابل لايتنينگ است

زماني‌كه پورت كابل لايتنينگ آيفون براي اولين بار در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، در واقع يك فناوري انقلابي و كاربردي و يك ويژگي واقعي محسوب مي‌شد. اپل در اين فناوري، پورت شارژر را به‌طور چشمگيري كوچك‌تر كرد. اما از آن زمان به بعد، با وجود قولي كه اپل در استفاده از پورت‌ رايج‌تر جهاني USB-C داده بود، همچنان از پورت لايتنينگ در آيفون وآيپد استفاده مي‌كند.

در اينجا خلاصه‌اي از رويداد‌ها را مي‌بينيد:

سال ۲۰۰۹: اپل، سامسونگ و ساير توليد‌كنندگان عمده‌ي گوشي هوشمند تفاهم‌نامه‌اي امضا كردند كه بر اساس آن، محصولاتي كه با كابل USB-C شارژ مي‌شوند، توليد كنند.

سال ۲۰۱۲: اپل اولين پورت كابل لايتنينگ در آيفون ۵ را عرضه كرد؛ زيرا سرعت پايين توسعه‌ي كابل‌ USB-C، اپل را نااميد كرده بود.

سال ۲۰۱۴: سرانجام USB-C عرضه شد؛ ولي به‌كندي پيش مي‌رفت.

سال ۲۰۱۶: USB-C به‌عنوان پورت استاندارد در تمام گوشي‌هاي اصلي اندرويد استفاده مي‌شد؛ اما اپل همچنان از پورت لايتنينگ استفاده مي‌كرد. در همان زمان، اپل جك استاندارد ۳.۵ ميلي‌متري هدفون را از گوشي‌هاي خود حذف كرد.

سال ۲۰۱۷: حتي نينتندو كه در كنسول‌هاي قبلي خود از پورت‌هاي شارژ اختصاصي و عجيب‌وغريب استفاده مي‌كرد، در نينتندو سوئيچ به پورت USB-C روي آورد.

نااميدي اوليه‌ي اپل از سرعت پايين USB-C قابل‌ توجيه است؛ اما در حال حاضر، از ديد مصرف‌كنندگان اين ديدگاه ناعادلانه است. به‌طور كلي USB-C نسبت به لايتنينگ براي يك كاربر معمولي بهتر است. USB-C مانند لايتنينگ قابليت شارژ گوشي دارد و براي شارژ كردن هدفون‌ بي‌سيم نيز قابل استفاده است. همچنين اين امكان را فراهم مي‌كند تا گوشي خود را به تلويزيون يا صفحه‌نمايش‌هاي ديگر وصل كنيد. به همين دليل است كه اپل در مك‌بوك‌هاي جديد يك پورت USB-C تعبيه كرده و  از پورت‌هاي استاندارد USB، ميني ديسپلي و HDMI خبري نيست. در واقع يك پورت كار همه را انجام مي‌دهد.

حقيقت تلخ اين است كه پورت لايتنينگ يك جريان درآمد اضافه براي اپل ايجاد كرده است؛ زيرا توليد‌كنندگان ثالث به اپل پول پرداخت مي‌كنند تا لوازم جانبي‌ بسازند كه از پورت‌هاي اختصاصي اپل استفاده مي‌كنند.

اين به‌عنوان يك استدلال مطرح مي‌شود كه استفاده‌ي اپل از پورت USB-C سبب مي‌شود لوازم جانبي‌ كه كاربران آيفون از پيش خريده‌اند و به پورت لايتنينگ مجهز هستند، به وسايلي غير قابل استفاده تبديل شوند. اما به نظر نمي‌رسد استفاده از پورت USB-C به دليل ناراحتي كاربران از غير قابل استفاده‌ شدن لوازم جانبي باشد؛ چراكه اپل يك بار زماني كه به سمت پورت لايتنينگ مي‌رفت، اين كار را انجام داد و  سپس جك ۳.۵ ميليمتري هدفون را حذف كرد؛ مواردي كه سبب شدند بسياري از لوازم‌ جانبي‌ پيشين كاربران از رده خارج شوند.

۴- اپل مي‌گويد نبايد تبليغاتش را باور كنيد

اپل در دادگاهي گفت «هيچ انسان منطقي نمي‌تواند به اظهارات اپل، به‌عنوان واقعيت مسلم تكيه كند يا به‌واسطه‌ي آن‌ها دچار سوء‌تفاهم شود.»؛ يا به تعبير Wired: «تبليغات ما دروغ نيستند؛ اما شما ساده هستيد اگر آن‌ها را باور كنيد.»

اين سخنان اپل در جريان نبردي در دادگاه پس از عرضه‌ي آيفون 3G فاش شد كه در تبليغ آن ادعا مي‌شد: «دو برابر سريع‌تر، فقط با نصف قيمت.» البته كاربران به‌سرعت متوجه شدند كه ادعاهاي اپل درباره‌ي آيفون 3G حقيقت ندارند. اين گوشي نه‌تنها دو برابر سريع‌تر نبود، بلكه قيمت آن از نسل قبلي خود بيشتر بود.

اين آخرين باري نخواهد بود كه اپل از محتواي تعجب‌برانگيز در تبليغات خود استفاده مي‌كند. به‌عنوان مثال كمپين جديد «با آيفون عكس بگيريد» را به ياد بياوريد. تعداد عظيمي از بيلبوردهاي تبليغاتي و پيام‌هاي بازرگاني ساخته شدند تا شما را متقاعد كنند كه عكس‌هاي مشابه آنچه در بيلبوردها مي‌بينيد، با هيچ گوشي ديگري غير از آيفون قابل ثبت نيستند. اين درحالي است كه در بخشي از همين بيلبورد‌ها با فونت بسيار كوچك نوشته شده: «براي ثبت اين تصاوير از نرم‌افزار‌ها و تجهيزات ديگري نيز استفاده شده است.»

اين ويدئو به شما نشان مي‌دهد كه از چه لوازم جانبي پيشرفته‌اي براي گرفتن اين عكس‌ها استفاده شده است؛ ابزاري كه كاربران عادي قادر به تهيه آن‌ها نيستند. اپل درباره‌ي گرفتن اين عكس‌ها با آيفون درست مي‌گويد؛ ولي در حقيقت به‌نوعي واقعيت را تحريف كرده است. 

انتظار تغيير در سياست‌هاي اپل نداشته باشيد

همان‌طور كه اپل مي‌گويد، اگر ادعاهاي بازاريابي را باور مي‌كنيد، ساده هستيد؛ اما اين موضوع سبب نمي‌شود كه آن‌ها از توليد بيشتر اين نوع محتواي بازاريابي، بيشتر از پيش استفاده نكنند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.